Shelly 2012-09-24

Igår tog jag och Shelly oss ett pass i lilla ridhuset på morgonen innan hovis kom. Just nu ligget mest fokus på att få henne att ta jämnt stöd på båda tyglarna och hitta flyt både i gångarterna och i övergångarna.
 
Jag vet inte om jag varit helt förvirrad när jag gått omkring och trott att det är höger sida hon är stel i, men så är det inte. Det är ju vänster sidan som är stelopererad! Tack och lov börjar det bli bättre och hon släppte igenom den sidan riktigt, riktigt bra igår efter lite om och men.
 
Började med att skritt och trava fram på omväxlande rakt och böjt spår. Hittade ganska bra stöd redan där, men det var långt ifrån bra. Galopperade fram runt fyrkanten, men gjorde den lite mindre ibland. Här är höger och vänster galopp som natt och dag. I höger varv bär hon sig riktigt bra och kan runda till sig ganska ordentligt. I vänster varv är det fullt ös medvetslös och huvudet uppåt och utåt. I övergången från galopp till trav i vänster varv välter hon bara iväg och blir spikrak i innersidan.
 
Avslutade sedan med att rida serpentiner med volter i bågen och övergångar vid medellinjen. Hon blev riktigt fin i volterna och det var här hon släppte igenom riktigt bra i vänster sidan. Övergångarna gör hon ganska snällt och hon hittar lugnet i skritten direkt, så man är väl förberedd för att sätta igång i trav igen. Det som däremot inte är bra är hur hon gör övergången. Skjuter fram nosen och biter ifrån i bettet. Ja, jag får väl vara glad över att hon faktiskt gör en övergång.
 
Såhär villig var lilla fröken att fotas igår

Kommentarer
Ami säger:

Vart har du köpt ditt träns? Shelly ser nätt ut och det gör min häst också, så tycker det är himla svårt att hitta ett bra träns som passar smala huvuden om du förstår :)

Svar: Det är beställt från HorseMeUp, men är ett Hansbo Classic. Såg att det fanns på typ CityGross när jag redan beställt det. Pannbandet har jag dock köpt separat :)
Living it like Lisa

2012-09-25 | 21:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback