Shelly 2012-10-02

Igår var det ridning som stod på schemat för mig och Shelly.
Passet började K A N O N! Hon har inte varit så fin som då! Hon var kanon mellan hand och skänkel och tog jämnt stöd, var loss i båda sidorna och sköt på fint med båda bakbenen.
Började trava igång henne mycket tidigare än jag brukar och hon höll fortfarande kvar stödet. Jobbade omväxlande på raka och böjda spår och bytte varv ofta. Försökte leta efter den där stelheten som funnits i vänster sidan, men det fanns inget där. Hon var kanon! Den där tömkörningen i måndags fick verkligen henne att komma loss i kroppen.
La in galopp ganska tidigt i passet. Har tidigare galopperat i slutet och hon har blivit lite van att galopp innebär slutet på passet. La in några fattningar på volt och hon tog dom ganska bra, men sen föll det. Efter galopparbetet var den fina hästen från början av passet som bortblåst. Hon blev stretig, springig och okoncentrerad och det gick inte att få fram något bra igen. Försökt jobba med övergånga och volter för att få henne med mig igen, men icke, Gav till slut upp och travade av,
 
Efter lite funderande och disskuterande med olika människor har jag bestämt att inte galoppera henne uppsuttet på ett tag. Allt galopparbete ska ske på töm eller lina för att hon ska få chans att komma ihop sig mer i galoppen utan att samtidigt behöva balansera upp en ryttare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback