Vad jag letar efter i en häst

Nu när jag går i hästletartankar igen tänkte jag berätta vad jag letar efter i den framtida hästen.

Först och främst vill jag ha en bra ålder på hästen, 5-9 år tycker jag är en lämplig ålder med tanke på vad jag är ute efter. Den får inte heller vara för stor, max 165 cm, eftersom jag inte är någon jätte själv.
Efter varje sto jag haft har jag alltid sagt "Aldrig mer ett sto!", men likförbaskat har det blivit ett sto i slutänden. Det skulle vara fruktansvärt trevlig med en hormonstabil valack härnäst, men det är inget avgörande för mig.
Färg är inte heller något avgörande för mig, men det skulle vara extremt trevligt med en ickeskimmel efter alla år av pissfläckar och annat smuts.
Rent utbildningsmässigt är såkalrt åldern avgörande, men är det en 5-åring söker jag LA rörelser, inte nödvändigtvis superstadiga, men de ska finnas där. Är det en 9-åring förväntar jag mig minst MSV B rörelser med befästa och stadiga byten!
Hoppmässigt har jag inte så höga krav mer än att den ska vara gudomligt snäll att hoppa på det sättet att den inte fulastannar. Jag har inget emot att komma fel eller reda ut liknande situationer, men det är när det kommer en nit ungerfär en hundradels sekund innan man tänkt hoppa av som gör att självförtroendet sviktar. Den ska helst också inte ha några som helst höjdproblem, men på på samma gång vara hinderklok.
Utanför ridningen söker jag en stabil häst som ändå är pigg och uppmärksam. Man ska kunna rida ut ensam utan att behöva oroa sig på samma gång som man ska kunna rida ut i grupp utan att behöva fundera på om det kommer bli fullt ös medvetslös eller om min häst funderar på att döda någon idag.
Sko ska vara problemfritt, jag har redan haft den komplicerade skoningshästen och det är inget jag söker igen.
TÅLIG, då menar jag för ljud och oväntade saker. Jag HATAR att rida in på en tävlingsbana med en häst som är så skyddad att den aldrig sett ett paraply i hela sitt liv. Nej, hästar ska härdas! Sen ska man såkalrt inte skrämma den med flit.
Lasta ska gå enkelt. Behöver inte nödvändigtvis vara självlastad, men så gott som. Snäll att åka med och inte bli upprörd över att behöva spendera några timmar på tävling.
En klippning ska inte heller behöva allt för dramatiskt och få lite vatten på sig ska vara piece of cake.

Det här är såklart den ultimata hästen för mig, sen är jag villig att göra undantag för vissa saker, men inte allt.
Ponti var den perfekta hästen för mig, förutom att jag önskat mig lite mer gångarter och engagerade bakben. En Ponti 2.0 skulle inte sitta fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback