Inte riktigt så bra som det borde vara

Efter Mulle var det Mazdas tur. Ägnade ungefär 2/3 av passet åt bara skrittarbete. Hon har haft en tendens att inte flytta undan för häger tryck, så det var det fokus låg på från början.
Började med att flytta i framdelsvändning motstaketet för att få hjälp där med uppbromsning och om hon svängde iväg rumpan skulle det ta stopp. När det flöt bra åt båda hållen gick jag inte på en liten fyrkant där jag gjorde en kvarts framdelsvändning i varje hörn. Hon flyttade riktigt bra till slut. Hon blir lite frustrerad och hög i formen, men hon tar hjälpen och jag kände att det var det viktigaste just nu. När mina små vändningar funkade bra åt båda gållen blev det skänkelvikningar på hörnlinjen. Undan vänster flöt det bra, lite ostadig i formen, men det kommer med mer styrka. Undan höger åkte vänster bogen ut långt och hon trodde det var ok att flytta på fyra spår. Vi hade en liten disskussion och efter lite övertalning flyttade hon rak i kroppen, men alldeles förböjd i halsen. Man få vara glad får dom små framgångarna! Gjorde även lite halter och lite tempoväxlingar i skritten. Tyckte inte hon kändes helt på topp, lite kantig och väldigt ostadig i formen. Nu hade jag bytt nosgrimma eftersom hon fick skav av remonten (dock var hon sjukt fin med den), så det var engelsk nogrimma och acchen som gällde idag. Blev kanske lite sur på det, men hon gick med det på lina igår också så jag vet inte.
Efter framtravning kom vi till dom där galoppfattningarna. Började i höger och fick först en felfattning. Nästa blev rätt och hon fick rulla lite och jag stod i lättsists. Kändes fin då jag kom ner i sadeln igen och hon galopperade med hela kroppen. Vänster fick jag flera felfattningar i och den var lite kantigare ändå, trotts att jag stod upp och hon fick rulla. En felfattning lät jag henne bara fortsätta, så där satte vi en klockren förvänd galopp på börjt spår. Nu har hon inga ursäkter. Jobbade därefter med fattningar på volt. Höger galoppen gick mer eller midnre utan problem, fick en felfattning tror jag. Dock är den inte lika bärig som vänster galoppe. I vänster blev det fler felfattningar, men när hon tog rätt var hon jättefin! Gick att reglera tempot jättebra.

Efter passet stretchade jag henne. Tog inte ut något till max eftersom det var första gången, men jag tror det är nyttigt för henne, så jag ska fortsätta med det.

Överlag tycker jag hon kändes lite skum idag. Inte lika genom i kroppen som vanligt och kom liksom aldrig till ro i traven. Ska rida ett mindre kravlöst pass imorgon så får vi se vad hon säger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback