Fina tjejen

Började morgonen med att svära lite över att hästarna än en gång bytt hage på eget initiativ. Slut med det tack!
När jag svurit klart gick jag och hämtade Mazda, ridning stod på schemat.
Eftersom hon fortfarande håller på att jobbas igång la jag fokus på formen och tempot. Fröken har en tendens att bli lite väl framåt är det är jobbigt, så idag red jag lite i undertempo hela tiden bara för att få henne att hitta balansen.När det funkade bra så tänkte jag att hon skulle kunna öka på lite och sen komma tillbaka. Rider in på en diagonal och läger till skänkeln, öppnar upp handen något och skjuter fram sätet. PANG! Sa det och vi var en bra bit över marken med bakbenen som högsta punkt. Haha, men efter det lilla utbrottet funkade det bra.
Formen var däremot riktigt bra, det är ibland hon blir lite tjafsig och knäpper av, men då ställer man om lite och jobbar på yttersidan så är hon tillbaka i handen igen.
Var också väldigt loss i sidorna, vilket var roligt och tog bra stöd både på volt och rakt spår. Eftersom hon funkade så bra så blev det istället lite fokus på övergångar med bibehållen form. Skritt-trav var inga som helst problem, kom igenom kroppen bra. Trav-galopp funkade till och från. I vänster var det i princip inga problem, men Mazda har ju en betydligt svagare högersida, så att fatta högergalopp är bara det ett projekt. Jobbade på och till slut blev hon rund och fin i båda varven.

Det är sjukt mycket att jobbba med på den här hästen! Hon måste våga ta ut stegen i skritten, våga vila på steget i traven och länga sprången i galoppen. Musklerna måste komma på plats, hon måste bli 1000 gånger starkare i högersidan, ja, det är massor som måste göras.
Trotts det är jag kär och har börjat fundera på att ta med henne hem till hösten.



Kommentarer
Madde säger:

Du ville ju inte ha en häst från öknehult iår! Nu förstår jag ingenting hihi

2012-05-15 | 14:47:08
Bloggadress: http://givemetime.blogg.se/
Katja säger:

Känns det bra att vara tillbaka med hästarna igen? :D Ist för London menar jag :)

2012-05-15 | 14:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback