Dom två andra jag hann med på förmiddagen

Efter ridandet av fina Mazda var det dags för Fantasma och Lucky att få jobba. Hade tänkt börja med Fullis, men hon vände och gick när jag kom, så Fantasma fick den stora äran att komma in först. Tycker det är så himla nyttigt för dom att vara inne och bli iordninggjorda ensama. Speciellt Lucky som är en så tydlig underlägsen personlighet. Hon är väldigt osjälvstädnig och vi blev lite osams i stallet, men till slut var vi båda glad.
Nu skulle jag ju inte prata om Fullis utan Fantasma. Hon accepterar det där ensama riktgit bra, ringde i telefonen medans jag gjorde iordning så jag gick utanför för att ha bra mottagning och då blev hon otålig och började skrapa och greja.
Hon är förresten grymt mysig att hålla på med. Jag hade fått höra att hon var en tjurig typ att fixa med, men hon har aldrig en lagt öronen bakåt mot mig. Vi kanske har nått speciellt.
Longering stod iallafall pås schemat och longera gjorde vi. Höger varvet flyter fint. Hon kommer igenom kroppen, har bra balans och ett bra tempo. Galoppfattningarna är kvicka och för komandot.
Vänster är däremot jobbigare, traven flyter bra, men galoppen. Fattningarna är inte kvicka och man måste vara där och hjälpa med pisken i luften. Hon springer in i den och sen går det i ett jäkla tempo tills hon inte orkar mer, då faller hon in i slängtrav. Det blev bättre, men det är mycket kvar att jobba med. Duktig och svettig häst efter passet.
Fullis då? Jaaaa jag sa ju att alla hästar accepterat pessoan utan protest. Nu kom protesterna. Hann inte mer än driva fram henne som hon for iväg i galopp, sparkande. Det absolut roligaste var i början när han var grymt besvärad av remmen bakom rumpan så hon hoppade jämfota med bakbenen i flera varv. Det var så roligt att se. Till slut gav hon upp och stillade sig. Då fick hon bli lite inspänd. Konstigt sa hon och konstrade i höger varvet. Vände runt och grejade. Sjukt snabb hon är! Till slut blev hon kalas i traven! Pessoan gav verkligen effekt och hon längde/sänkte halsen och fick en välbalanserade trav. I vänster lyckades hon på nått sätt skjuta upp remmen bakom rumpan jättehögt  och den tappade såklart effekten då, men hon sökte sig fortfarande framåt med hunud och hals. Riktigt bra med tanke på att hon förmodligen aldrig varit med om något så konstigt som att gå i form.
Sjöblöt häst efter 20 minuter, men när man inte bara springer runt på volt utan ska hålla på att hitta på egna grejer så blir det jobbigt.

Nöjd är jag iallafall!


Kommentarer
Katja säger:

Finns de ingen som kan filma när du rider? Jag vill se! :D

2012-05-16 | 11:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback