Bra, sämre, bra igen

Red Mazda på morgonen idag. I början i skritten gick det riktigt bra. Hon var mjuk, stadig och framåt. När jag började trava fram var hon lite tjafsig och stelnade till lite. vill inte riktigt flytta undan vänster bog och höll på med huvudet. Stadig hand och mycket ben redde ut det efter ett tag och sen kom vi till galoppen. Det vart K A T A S T R O F!!!!! Hon var stel och kantig, nosen rakt upp i luften, hoppade fram, kunde inte svänga och sprang i 190! Oj, var min tanke. Hon gav inte efter i formen, men galoppen blev mycket jämnare efter några varv. I höger varv var det riktiga problem med fattningarna idag och när jag tog tillbaka och skulle trava mot en ny fatting började hon trams. Studsa, försöka fatta för minsta lilla skänkeltryck och hålla på. Efter några försök fick vi till det och hon kom igång även där efter några varv.
Tanken för dagen var att trava några upphöjda travbommar som låg snett (alltså upphöjd i ena sidan), men det blev pannkaka. Tanken var att hon skulle få lyfta på benen och komma igenom i kroppen. Det gick inte. Första försöket stannade hon nästa i serien, andra gången när jag hade mer ben försökte hon ta det i galopp, samma sak gång tre och fyra. Gång fem hoppade hon de två första bommarna och stannade sen och drog med sig sista bommen.
Då gav jag upp, orkade inte hoppa av och plocka upp den.
Började istället jobba i trav, växla varv och ställning, flytta undan bogen och länga och korta steget. Då blev hon jättefin! Loss och med och stadig! Preci sådär fin hon kan vara. När traven kändes loss och luftiga gick jag över till galopp. Fattningarna blev inte bra, hon blev lite hög och kantig i själva fattningen, men efter det så hade jag inte samma häst som i början. Hon var mjuk och fin, jämn i handen, gick att korta och länga och hon var helt med! Sista vänster fattningen blev lite svår, men annars var hon framme i rätt direkt.
Stretching därefter, hon hade fattat mer vad det gällde den här gången och var inte alls lika ryckiga.

Tänk att det kan börja så bra, bli pannkaka och sen bli bättre än innan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback