Nu har jag ridit igen

Idag var det dags för ridningen igen som sagt. Jag fick den tjusiga Kaliber idag, en alldeles lagom stor häst, men väldigt känslig. (Jag tror jag alltid får dom lite småkomplicerade hästarna, det är alltid något med dom jag sitter på). Iallafall var Kaliber väldigt känslig för handen och det är ju supernyttigt för mig eftersom jag gärna vill göra väldigt mycket med handen.
Han hade en åsikt om att långsamt var det bästa tempot i skritt och trav, så det fick i jobba en hel del på. Han tyckte också om att gå att skjuta in innerbogen, så det blev en hel del arbete med att hitta stödet på utsidan och få honom att mjukna i inner.
Fick börja med att rida fram lite självständigt som vanligt. Efter att jag galopperat fram honom konstaterade jag att det inte fanns mycket vett i att jobba mycket galopp, då han bara blev spänd och tappade ryggen. Att springa fort, helst med dom andra hästarna, var också roligt.
Började jobba och till att börja med var det Ruter ess på volterna i skritt och trav, bara få dom att vända med för hjälperna och behålla rakriktningen. Sen gick vi ut och jobbade Ruter ess på hela ridbanan, med ökningar från kortsida ner till långsida. Flöt jättefint och jag fick ett otroligt härligt stöd och påskjut!
Lite galoppjobb som jag till mesta delen skippade och jobbade istället med att lossa innersidan.
Avslutade med lite skänkelvikningar på kvartslinjerna ut till spåret. Här förekom han mig lite, så jag fick lura honom och bara rida rakt fram ibland.

Fick mycket beröm! Tjoho! Idag hade vi den bra ridläraren! Och hon sa att första gången man rider lille herrn så brukar det inte funka så bra som det gjorde för mig. Hon tyckte jag var väldigt stabil och lugn med både han och säte! Glad tjej! Min fina vän Lina gav mig också en komplimang: Det såg så tjusigt ut när du red förbi och så kom alla andra farande eller något liknande. Kändes väldigt skönt att höra att även när man inte hittar den där perfekta känslan så ser det trevligt ut från sidan.
Kaliber är iallafall en ny favorit! Jättenöjd med dagens pass!




Kommentarer
Maggan/Mamma säger:

Mysiga bilder på dig och Lina tillsammans med Era hästar för dagen, för det blir väl olika varje gång eller hur?

2012-03-09 | 23:31:08
Bloggadress: http://livingitlikelisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback