Ibland undrar jag vad jag håller på med

Gårdagens ridpass var kul. Det funkar så att man bokar in sig på en grupplektion och har man tur så blir det en privatlektion. Det är precis vad det blev igår. Bara jag - toppen! Fick rida på Kaliber igen. Inget jag har något emot alls. Gillade verkligen honom, men vill rida olika hästar.
Idag fick vi rida inomhus. Det som är lite sådär är att det kan pågå upp till fyra lektioner samtidigt i ridhuset. Så ibland blir det lite kaos. Tack och lov var det mest nybörjare som red igår samtidigt som mig, så dom ägnade sig inte åt några avancerade grejer eller var ivägen. I och med att vi var inne och det var betydligt mindre fläng runt omkring var Kaliber mycket lugnare och mer avslappnad från start.
På schemat stod mest galoppfattningar och sedan att hitta balansen efter avbrotten. Herr Kaliber tycker om att springa fort och fortsätter gärna springa. I travarbetet var han super! Avslappnad och stadig! Jättenöjd där. Vänster galoppen fungerade också bra, trotts att jag nog fick till bland de sämsta fattningarna någonsin överlag. Sen kom den där höger galoppen. Jag vet inte vad jag ska säga, men det var som att jag glömde allt vad ridning hette. Släppte allt och bara lät honom springa iväg. Hur tänkte jag där? Ja, det undrar jag också. Resultatet blev en katastrofal fattning där jag studsade till på honom. Han blev rädd och studsade till sjäkv, eftersom jag redan var lite i obalans tappar jag stigbyglar och hamnar på sidan. Hjälp! Jag ville inte ramla av! Så jobbigt med all smärta och en lös häst. Tar ett tag och mycket fart och studsande, men jag får stopp på honom och kommer till rätta. Efter det blev det ingen mer höger galopp. Även fast man inte blir rädd, blir man stressad och då tappar iallafall jag alla förutsättningar för att göra något bra av det hela. Tyckte så synd om honom efter det där katastrofala försöket till galoppfattning.

Så, överlag var han fin och avslappnad, tills jag förstörde allt. Det fina med Kaliber är att det är en häst där man inte kan ta genvägar. Man måste göra rätt och vara stilla med handen, annars blir han förbannad. Problemet är dock att det är så mycket häst, stora rörelser och mycket att hålla ihop, men jag kämpar på!

Är så pepp på ridningen att det står ridning på schemat två gånger nästa vecka. Onsdag och fredag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback