Dressyrtant på hopphäst

Säga vad man vill, men det är skillnad på att rida hopphästar mot att rida dressyrhästar.
Idag fick jag rida Noddy, en lite äldre fd hopphäst. Redan innan uppsittning syntes det lång väg att det här var typen som släpper ryggen och kör upp nosen i vädret, han var byggd precis så. Mycket riktigt gjorde han det, men det var inte hans grundposition, utan han gick trevligt på tygeln, men lite då och då tyckte han det blev jobbigt och släppte allt. För att vara närmare 20 år var han inte alls stel, utan snarare en av de mjukare hästarna jag ridit här. Idag var det ridning för Doriel och det fina med henne är att hon låter mig rida lite som jag tycker passar och hjälper mig när jag behöver och ger mer konkreta övningar till Lina. Ett alldeles toppensätt att gå tillväga eftersom Lina fortfarande är lite ringrostig.
Började att jobba på en liten fyrkant med framdelsvändningar i varje hörn för att få honom mer mellan hjälperna. Gick sedan över till bakdelsvändningar i hörnen och öppnor där emellan. Supernyttig då han framförallt i vänster varv tryckte ut och höger och blev slirig med bakdelen. Övergick sedan på en större fyrkant och jobbade öppnor/förvänd öppna på långsidorna och 10-metersvolter i hörnen. Galopparbetet var riktigt roligt då han är den jag hittills ridit som varit startkast i galoppen. Därför jobbade jag med förvänd galopp och enkla byten. Tänkte försöka mig på några riktiga byten, men varje gång jag red in för ett byte kom det någon i vägen (nackdelen med att det pågår flera lektioner samtidigt). Överlag var han sjukt trevlig att rida när han verkligen släppte till över ryggen, då fick han ett riktigt härligt steg och av vad jag såg i speglarna hade han en riktigt snygg siluett också.
Fortsatte jobba på med att sträcka upp mig med magmusklerna och det känns lite nu också. Toppen! Är helt övertygad om att min ridning kommer bli svagare ett tag nu medan jag vänjer in mig med det här nya sättet, men det kommer ge så mycket i längden!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback