Ännu en tur med hopphästen

Ridning stod på schemat idag igen. Det är verkligen det perfekta sättet att starta dagen på!
Fick rida Noddy precis som i fredags och det gick som väntat mycket bättre. Red för nån ny instruktör, kommer inte ihåg namnet, men hon var riktigt bra. Frågade vad jag ville jobba med och då var svaret såklart: mig själv! Min sits, hållning och position.
Fick även idag rida ett lite friare pass, men hon var med mig hela tiden och var på mig. Jag upplevde förra gången att jag aldrig riktigt fick något tag om hans yttersida i vänster varv. Eller ska jag var hel ärlig tog han inte världens bästa stöd på någon av tyglarna, förutom till och från. Så det jobbade vi med. Mycket böja, ställa, flytta för skänkeln. Jättenyttigt och på slutet var han kalasfin! Kunde trava runt med tryck i traven, byta varv, öka och minska steget, öka och minska böjning, utan några större problem. När han tyckte det blev jobbigt då höjde han nacken lite, men han slog aldrig ifrån sig.
Skritten är hans absolut sämsta gångart, då han gärna passar. Inte konstigt med tanke på att han släpper ryggen och kör upp huvudet, men idag skrittade han "som en riktig häst" som instruktören så glatt uttryckte det. Härligt! Sista avsaktningen blev dessutom kanon, då han behöll stöd och form in i skritten och där sökte sig ännu mer framår nedåt. Galoppen var relativt okomplicerad eftersom det dels är hans absolut starkaste gångart och han var så härligt lösgjord att det mest bara vara att sitta och leka med olika växlar.

Tycker verkligen det är helt underbart kul när det faktiskt märks skillnad från gång till gång. I sig inget konstigt eftersom man  alltid får ett större hum om hästen från gång till gång, men det är roligt när det märks sån enorm skillnad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback