Klonade tävlingshästar?

Jag är inte särskilt intresserad av kloning och andra vetenskapliga saker, men när jag läste den här artikeln på Aftonbladet hajade jag till.
FEI har nu tillåtit klonade hästar att komma in på tävlingsbanan. Fel, fel, fel är min spontana reaktion. Självklart förstår jag att bara för att man klonar Briar så är det inte självklart att klonen presterar lika bra, men chansen är större eftersom man klonar de inre fysiska förutsättningarna. Helt plötsligt tappar tävling och prestation hela poängen. Borta är meningen med avel och bra ridning från början. Helt plötsligt är det pengarna som styr hela vägen. Mycket pengar = bra kloning. Lite pengar = ta fram något själv.
 
Jag tycker egentligen att hela idéen med kloning är helt vansining och man leker Gud. I vissa fall kan det säkert vara bra, som i medicinska fall där man säkert (ingen aning om dagsläget) i framtiden kan klona ett friskt hjärta eller lunga till svårt sjuka, men när man börjar vandra iväg till sporten har det gått för långt!
 
Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback