Rätt person på rätt plats eller något som kan göra mig galen

Något som kan irritera mig till no end är dålig svenska på bloggar och hemsidor.
Jag kan har förståelse för dålig svenska på bloggar som skrivs utav väldigt unga människor eller folk med till exempel dyselexi. Har man ingen form av dyselexi och man har passerat 16 år finns det ingen som helst anledning till att inte kunna formulera sig ordentligt.

Det här stör jag mig mest på just nu:

  • Stavfel - ja, vi kan alla missa en bokstav, kasta om bokstäver och liknande, men om man försöker stava ett ord som till exempel irritera iretera, då ska man kanske välja ett ord som man faktiskt kan stava till. Trovärdigheten sjunker radikalt när ord inte stavas som de ska.
  • Använda ord i fel sammanhang - om du inte är 100% på hur ordet ska används, gör det inte! Det ser bara fånigt ut när man försöker låta duktigare än vad man är. Därmed inte sagt att något blir bättre för att man använder svåra ord, tvärtom. Det låtet oftast krystat och upstuck. Använd ord som passar din målgrupp.
  • Stora och små bokstäver - i svenska språket används stor bokstav i början av meningar och vid egen namn. Snälla, börja meningar med stor bokstav. Skriver man ett namn på en person, plats, företag etc använd stor bokstav.
  • . och , -det är galet jobbigt att läsa meningar som fortsätter i all oändlighet och som bara flyter iväg. det finns två jättebra grejer. Den ena är . en alldeles förträfflig uppfinning som gör att man kan dela upp stycken i kortare meningar för bättre flyt. Den andra är , vill man absolut fortsätta sin mening kan man lägga in ett , på lämpligt ställe för bätte flyt i det hela.
  • Talspråk - big no no!

Det är väl de stora grejerna som kan driva mig till vansinne. På bloggar kan jag absolut acceptera att man skriver som man vill, men många bloggar vill ju gärna vara ställen för tips och man vill gärna framstå som en förebild. Kan man då inte ens formulera sig ordentligt faller hela idén.

Rätt person på rätt plats är något som är jätteviktigt. Det finns många officiella hemsidor (för företag, föreingar etc) som ser ut som att en 13-åring slängt ihop den på en kväll. Kan du inte formulera dig ordentligt på svenska ska du kanske inte vara ansvarig för hemsidan. Ska du absolut vara det skriv i Word först, använd rättstavningsverktyget och lägg sen in det på hemsidan. Det är tråkigt att något bra ska tappa trovädrigheten bara för att hemsidan inte framstår som seriös.

Jag själv klarar utan tvekan av de fyra sista punkterna. Punkt ett däremot är mitt stora problem. Jag skriver gärna snabbt och ibland slinter fingrarna iväg och det blir helt tokigt. Bokstäver hamnar i oordning och ibland så fattas det en bokstav mitt i ett ord. Förhoppningsvis händer det här betydligt mer sällan än tidigare och jag jobbar på att det ska bli ännu bättre.


Kommentarer
Cicci säger:

Känner mig lite träffad. B)

2012-01-22 | 22:52:52
Anonym säger:

Men det går ju inte!! Jag får ju ingen kontakt med honom (lite BD över det hela, fast inte lika illa!)

2012-01-23 | 12:14:04
Jossa säger:

Jag glömde :P

2012-01-23 | 18:47:32
Bloggadress: http://thecowontheothersideoftherainbow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback