Handla åt andra så handlar dom åt dig

När jag gick i lågstadiet fick jag för första gången hör om Den gyllene regel; Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det kom till och med en teatergrupp till skolan och spelade upp en teater om det, men för att göra det lätt för våra små 8-åriga hjärnor sa dom Handla åt andra, så handlar dom åt dig. Det där är något som jag burit med mig hela mitt liv sedan dess, jag kan inte påstå att jag alltid levt upp till det, men jag har försökt och ju äldre jg blivit desto mer sanning har också det uttrycket blivit för mig.
Det som gör mig chockad är däremot det faktum att många vuxna inte har någon som helst tanke på sina medmänniskor. Det saknas respekt och medkänsla. Folk sätter endast sina egna behov först utan en tanke på konsekvenserna.
På senare tid har min väg korsats av många sånna människor. Människor som bara ser sin del av saken, som inte kan öppna upp sitt sinne och acceptera att det finns andra sätt att se på saker. Människor som inte kan förstå att man har andra intressen än de personerna. Människor som inte kan förstå att man har en större umgängeskrets. Människor som inte kan respektera andras behov av lugn och ro. Människor som inte kan acceptera andras privat sfär.
Tack och lov är ju det här något som visar sig ganska snabbt och jag har kunnat gå vidare från de här personerna, men när jag tittar på dom känner jag inget annat än ledsamhet. Det är så tragiskt att dessa personer beter sig som de gör. De gör sig själva en sån grym otjänst och det är något som kommer straffa dom senare i livet.
Jag försöker hela tiden jobba på att bli den bäsa jag kan vara och jag tycker det är något man är skyldig sig själv, att försöka vara den bästa versionen av sig själv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback