Dom vet inte vad jag heter

Sättet min mamma valde att döpa mig har skapat rätt stora problem för mig här i England, eller framförallt i skolan.
I mitt pass heter jag Sofia Lisa......., men jag heter ju Lisa, jag lyssnar inte på något annat.Fråga mig inte varför Sofia absolut skulle vara före Lisa, men så ville mor min ha det.
Detta göra saker lite förvirrande här. Överallt i officiella sammanhang heter jag Sofia, hos banken, hos läkaren och så vidare.
Det som skapar störst problem är dock i skolan. I alla jäkla klasslistor som finns så heter jag Sofia och det gör ju saker väldigt svårt i början när läraren följer listan och jag inte reagerar. Nu är det flesta av min lärare rätt kvicktänkta och har snabbt snappat upp det faktum att det är betydligt större chans för respons om det väljer att tilltala mig med Lisa. Dock har vi det stora problemet med den extremt tröga spanskaläraren. Ungefär halva förra terminen kallade hon mig Sophia, trotts att jag upprepade gånger sa att jag hetter Lisa. Tillslut trillade iallafall polletten ner och hon började kalla mig för Lisa. Tills för cirka två veckor sedan då hon helt plötsligt började kalla mig för SophiE! Jag menar, hallå?! Okej, om hon inte fattar Lisa/Sofia grejen, men Sophie?! Det är ju nått hon själv har hittat på. Jag fattade såklart inte att hon pratade med mig när hon lallade omkring och snackade om nån himla Sophie, speciellt inte som det faktiskt finns en sån i klassen, men till slut insåg jag att det var mig hon stirrade på och försökte få kontakt med. Så jag valde att fräsa att jag heter L-I-S-A! Hon verkade fatta för den lektionen, men förra veckan var det samma visa igen, Sophie. Jag menar, kom igen! Och den här gången jag sa till henne, började hon tjafsa om vad som stod i listorna och jag fick dra hela historien för tredje gången för henne.
Okej, om man inte förstår första gången, men när hon uppenbarligen fattat och sedan väljer att glömma det så tappar jag tålamodet.

Nu undrar ni kanske varför jag inte bara går till någon och får detta ändrat i papperna. Jo, det är nämligen inte så bara, tro inte att jag inte försökt, men för att skolan ska acceptera mig som Lisa måste jag byta namn helt och hållet, så att pass och körkort ändras också. Och i mina ögon är det alldeles för omständigt och onödigt. Speciellt med tanke på att 99% av mina lärare faktiskt har tillräckligt med IQ för att kalla mig för Lisa.

Kommentarer
Sofia säger:

Men Sofia är väl ett fint namn Lisa? ;)

2012-02-21 | 16:10:23
Bloggadress: http://sofiiabengtsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback