Dagens ridlektion

Först av allt vill jag säga att det känns galet skönt tt faktiskt inse att jag faktiskt är rätt duktig på att rida. För det andra så kan jag inte beskriva hur underbart härligt det var att få sitta på hästryggen igen!

Jag och Lina var och red en lektion tillsammans på Trent Park Equestrian Center ute i Oakwood. Supersmidigt att ta sig dit, tuben stannade max 5 minuter från stället.

Jag fick en äldre häst som hette Gallileo (och jag envisades med att kalla honom Galliano), en skimmel som i mina ögon var fasligt stor. HJÄLP! Var min tanke, hur ska jag någonsin kunna rida ihop en så stor häst? Lång var han också. När man tittade på honom såg det inte ut som att fram och bak satt ihop. Tack och lov jobbade man med att hoppa upp från pall på det här stället (annars hade jag nog fortfarande försökt komma upp). En rejäl ryggrörelse hade han också, så jag fick jobba ihjäl mig för att sitta i traven. Galoppen var väldigt flytande och lätt att följa med i.

Vi började med att rida fram lite självständigt med mycket böjda spår och ställa och böja igenom. Väldigt nyttigt för Gallileo som var rätt stel, men eftersom han inte var någon ungdom längre var det inte så konstigt. Själva jobbet som stod på schemat var korta och länga steget i trav och galopp. Det var han rätt bra på, men han blev lite irriterad på mig i höger varvet. Jag satte lite mer press på honom än han tyckte var vad han borde gör i höger varv, att sätt in högerbak var inte hans favoritövning och genom fler hörn sprang vi på tvären till vi båda kom överens om en mellanväg. Korta och länga traven var inte något problem för honom och det gav verkligen effekt. Fick till en superfin arbetstrav och en härlig form som gick att variera bra. Galoppen var dock hans svagare sida och när han satte sig lite mer i galoppen tyckte han det blev jobbigt och valde att bryta av. Formen var i och med det lite mer ostadig här, men jag valde att ha honom lite över tygeln och att han orkade hålla galoppen istället.


Gallileo

Allt som allt är jag jättenöjd med häst och instruktör. Jag var lite osäker på att jag skulle hänga med på ridtermerna, men jag hade inga som helst problem med det. Riktigt imponerad! Stället verkar supermysigt och folket var trevliga! Vi fick också veta att vi hade studentrabatt, så vi kunde få rida för i princip halva priset. Så nu blir det ridning på fredag igen!

Kommentarer
Lisa säger:

Kul att du hittade ett ställe med häst som du gillar

2012-02-17 | 21:53:06
Bloggadress: http://livingitlikelisa.blogg.se/
Lisa säger:

Ja, tycker jag med. Ännu roligare är att du använder mitt namn och min blogg som avsändare ;)

2012-02-17 | 22:09:47
Bloggadress: http://livingitlikelisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback