Blir så glad

Jag blir så glad när jag har mina ponnylektion på fredagar och lördagar. Självklart blir jag glad av hästlektionerna också, men barnen är så söta och duktiga!
Dom är verkligen kanonduktiga, lyssnar, frågar och verkligen kämpar på. Två av grupperna jobbade med sitsen utan stigbyglar och dom fick verkligen kämpa. Fokus låg på att få dom att komma ner på hela sätet och verkligen sitta sadeln och inte på den. Det roligaste är när man ser att dom själva märker skillnaden. Det är bara det där lilla att luta sig lite mer bakåt och komma fram med magen och helt plötsligt sitter dom kanonbra Och när dom kommer dit blir ponnyerna helt annorlunda, mer uppmärksamma och avspända.
 
Ena gruppen som har kommit lite längre i sin ridning fick också jobba med fattningar utan stigbyglar och jäklar vad bra dom red! Galoppen blir ofta så dramatisk för barnen och dom slänger in hästarna i galoppen, men nu gick vi igenom hur dom skulle göra. Ta det lugnt, fång upp traven och mjukt be dom om galoppen och sen samma sak med avbrottet. Vilken skillnad! Alla tänkte igenom varje fattning och bjöd hästarna galoppen mjukt och följsamt.
 
Så lite krävs verkligen för ett mycket mer harmoniskt samarbete mellan häst och ryttare och det är verkligen något vi ska jobba vidare med!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback