Tävlingsnivå vs. utbildningsnivå

Nu på sistone när jag har suttit och tittat på hästannonser har det slagit mig hur mycket folk överskattar sina hästar utbildningsståndpunkt, men också hur många väljer att tävla på en nivå hästen inte är färdig för.

Jag tror att många av säljarna idag tror att bara för att man skriver att ens häst är utbildad MSV dressyr eller 120 hoppning så kan man höja priset avsevärt. Att sedan hästen inte alls ligger på den nivån är ingenting som stör dessa säljare.

För att en häst ska vara utbildad på en viss nivå ska den, i mina ögon, ha stadiga resultat på den nivån. I dressyr gäller det att den ska gå program stadigt på över 60% och i hoppning ska den ha felfria grundomgångar. Bara för att man startat en klass innebär det inte att hästen ligger på den nivån!

Jag tycker dessutom att man ska träna en nivå över den man tävlar, allt för att hela tiden kunna ligga på topp och klättra uppåt. Man kan självklart börja rida t.ex LA innan man är befäst i MSV C, men man ska ligga i övergång mellan de klasserna. Jag vet inte hur många filmer jag sett den senaste tiden där hästen ska vara utbildad MSV B, men den har varken form, muskler eller styrka för att gå de klasserna. Folk måste inse att en klass inte bara är rörelser, det är även form och samling som förändras ju högre upp i klasserna man kommer. Jag skulle inte kunna gå in och starta en MSV C med en LB form på min häst. Eller, självklart kan jag, men jag ska inte förvänta mig något resultat med den prestationen.

I hoppning tycker jag att utöver nollade grundomgångar att hästen ska kunna byta galopp i språnget om man rider på en höjd över 1 m. Jag vet inte hur många hästar jag tittat på nu som tävlar på 1.30 nivå, men som inte byter. För att hästen ska vara utbildad en viss nivå ska den, helst av allt, i princip alltid landa i rätt galopp och gör den inte det ska den kunna byta. Om inte annat är det en del av grundridningen på en hopphäst. De flesta hopphästar jag ridit har kunnat byta redan som fyraåringar.

Idagens läge, när det är galet svårt att sälja hästar måste man våga titta på sin häst med ett kritiskt öga och fundera på vad det verkligen är man har i stallet. Man kan inte försöka påstå att en häst har en viss utbildningsståndpunkt och sen bli besviken när man inte får hästen såld pga. överdriven utbildning och därav för högt satt pris.


Kommentarer
Mamma säger:

Jag förstår att du saknar Ponti, men när ska du ev. köpa/ta foder häst har du tänkt?

2012-04-17 | 17:03:58
Bloggadress: http://livingitlikelisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback