Svävar på små moln

Jag är så jäkla nöjd!

Vi slapp rida ut och fick rida en lektion idag istället. Tack och lov! Kanske bli det en uteritt imorgon, annars blir det sista lektionen på Trent Park.

Vi fick den stora äran att i princip välja vilken höst vi ville ha. Eftersom jag har många favoriter fick jag lite att tänka på, men efter lite funderande kom jag fram till att Stan skulle vara rolig att testa igen och den här gången med spö.

Vi fick rida för en ny instruktör, en man som jag tror hette Adam. Hemskt bra. Red fram självständigt med fokus på takt och balans. Hade en riktigt bra känsla från början. Jobbade mycket med halter och skrittövergångar. Hade honom framme för skänkeln mycket bättre från början än förra gången. Efter vi galopperat fram började jag flytta honom lite i öppna för att få honom lite mer igenom i kroppen. Funkade riktigt bra och några vänster öppna blev kalas!

Dagens övning var skänkelvikningar på hörnlinjen. Undan höger skänkel funkade det fint till att börja med. Rak häst som snällt flyttade undan och vilken trav det ledde till! Jättefin och taktfast! Dock blev det lite jobbigt för honom när han fick till traven, så bjudningen började försvinna i flyttningarna. Så red lite trapptänk, sidan-rakt osv. La därefter till galoppfattningar vid E till B på halvcirkel. Lite seg i fattningarna är han allt, men det är mycket häst för både honom och mig att hålla reda på.
Undan vänsterskänkel förekom han mig lite så dör fick jag också ta till trapptänket för att få honom att vänta och inte välta åt sidan. Han blir också lite stark på vänstertygeln och vill att jag ska balansera upp honom. Det blev värre ju tröttare han blev.

Avslutade med lite självständigt arbete. Jobbade ännu mer med traven och fy sjutton så fin han blev! Var bara att sitta! Jobbade även lite fattningar och dom blev riktigt kvicka. Tappar formen lite gör han ibland i fattningarna, men fick till en så galet bra höger galopp att jag förlät det. Vänster är lite svårare, men sista galoppen där var inte lika vinglig.

Stan är en ganska vanlig häst som nog har det jobbigt att komma in i sin kropp. Märks som sagt väldigt tydligt i vänstergaloppen. Han är också ganska liten i huvudet och måste få vila hjärnan ibland.

Oavsett är han en helt fantastiskt ärlig och arbetsvillig häst! Är galet nöjd med honom idag!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback