Perfekt start på dagen

Det blev Galileo idag igen, hästen som jag red på min första lektion för några veckor sedan. En äldre herre som varit hopphäst. Lite stel och småknackig i starten, precis somgamla hästar är ibland.
Var bara jag idag för Doriel, gillar henne.
Tydligen hade farbror Galileo varit lite stelare än vanligt i veckan, så fokus låg på att få honom igenom kroppen. I början var det riktigt segstartat. Kom fint i handen, men kom inte riktigt fram för skänkeln. Jobbade mycket övergångar och till slut släppte han till riktigt bra. Dock ville han inte sträcka ut överlinjen riktigt ordentliget. Blev lite kort och hög, så vi jobbabde med att få honom längre och lägre.
Jobbade öppnor på långsidorna och mellantrav på kortsidorna. Vänster öppna var svårt, både för mig och honom. Han ville inte riktigt sätta in vänster bak och då skjutsade han mig utåt i sadeln och gick iväg lite. För att motverka det blev jag lite ivirig med yttertygeln och då fick han inte riktigt möjlighet att sätta in bogen som han skulle. Till slut släppte det och blev helt ok öppnor i vänster varvet. Höger varvet var det inga problem i, dom flöt riktigt bra. Det är lite lustigt för han är mycket svagare i högervarvet, men, men, man får vara glad för det man får. Han är en rätt rejäl häst med ordnetligt steg, så nu har magmusklerna fått jobba.
Galoppen var inte riktigt på topp idag. Han har en tendens att galoppera på bra framåt och helt plötsligt så tycker han det är jobbigt och han börjar backa av. Han kan backa av så mycket att han i princip står på stället och galopperar. Då måste man vara sekundsnabb på att få fram honom igen för annars blir det trav. Gick hyfsat bra och han backade bara av två-tre gånger.
Avslutade med att leka lite med traven för att få hoom ännu mer igenom i kroppen. Mellantrav och korta travsteget. Då kändes han jättefin! Avslappnad, lätt i handen och tog i med bakbenen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback