Noddy är riktigt top noch!

Efter fredagens hemska upplevelse var det lite med tunga axlar jag begav mig till Trent Park för veckans ridlektion. Jag vill inte ha Kasper igen! Tack och lov slapp jag det och helt plötsligt kändes livet mycket lättare. Däremot fick jag fina Noddy. Jippi, tänkte jag.
Vi fick rida för George (jag det är en flicka) igen. Förra gången vi hade henne var jag inte jättenöjd, men idag var hon verkligen mycket bättre. Förra gången var det inte så mycket lektion, utan mer rida runt. Idag var det tydliga övningar med ett mål.
Värmde som vanligt upp självständigt. Känner ju Noddy ganska väl vid det här laget, så fokus låg på att inte få honom spänd från början. Hans svaga sida är, som jag sagt tidigare, skritten. Han släpper gärna ryggen och börjar nån form av passskritt. Inget sånt idag. Han var fin och avslappnad från början. Kunde till och med rida honom på tygeln så fort jag kortat tyglarna. Lite rak i högersidan som vanligt, men det gick också snabbt att jobba bort. Kändes jättefin redan från start!
Efter framridning var det dags för arbete på medellinjen. Vi skulle vända rätt upp till att börja med i trav och hitta rakheten, rida hörnen och allt sånt. Därefter skulle vi skritta längsmed en bom som låg längs medellinjen och därefter skulle vi göra halt mittför bomen. Jättenyttigt för Noddy då han gärna blir lite slingrig på raka spår och slänger ut rumpan i halter. Nu fick vi till det kanon.
Därefter gick vi över till att jobba med enkla byten mittför bomen, först med trav emellan och därefter med skritt. Helt klart Noddys paradgren. Gick som en klocka! Han blev lite spänd när det var trav emellan, men annars hade vi inga problem. Fattningarna var raka och jämna.
Lite paus och sen jobbade vi lite utan stigbyglar (tack, jättenyttigt för mig!) med sidförande rörelser. Jobbade mest i skritt eftersom han var så härligt avslappnad tänkte jag att det var bästa att passa på att jobba den. Han var så fin, bara flöt undan för skänkeln. Jobbade sen lite trav utan stigbyglar, volter, rakriktning och få upp honom på yttertygeln.

Jag är verkligen nöjd idag. Han var så stadig, fin och avslappnad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback