Idag var inte lika bra som igår

Idag var det sista lektionen för mig på Trent Park och jag fick äran att rida fina Stan igen. Jätteroligt att jobba vidare från igår! Och vi bestämde oss för att inte rida ut. Tack Lina!

Tyvärr fick vi inte någon toppenlärare idag. Missförstå mig inte, hon var inte dålig, men hon var lite väl fokuserad på ett ekipage bara. Inte konstigt då att det var den inte så framåt Kasper som tog uppmärksamheten, men ändå.
Var i princip fri ridning där vi fick jobba med det vi ville. Stan kändes lite tung i kroppen idag (jag hoppas faktiskt att det var min förtjänst) och var inte lika alert som igår, men ändå inte så seg för skänkeln som han var första gången jag satt på honom. Idag var han rätt stark i vänster tygeln från början. Så jag la min fokus på att få honom mer jämn i handen.
Blev mycket skänkelvikningar, leka med ställningen och övergångar. Stundtals släppte han jättefint, men stundtals ville han inte riktigt sätt in vänster bak ordentligt. När han blir stark i vänster är det väldigt svårt att svänga till vänster, så det gäller verkligen att rida yttersidan för glatta livet.
Till slut kändes han betydligt jämnare och bärigare och då ville instruktören jag skulle börja kolla av att han låg kvar i form och takt om jag gjorde överstrykningar eftersom hon tyckte han såg tung ut. Vilket han inte alls var, förutom att han blir stark i vänster tygel så är han frukstansvärt lätt i handen för mig. Tydligen hörde det inte till vanligheterna. Så självklart låg bästa Stan kvar i form och takt är jag förde fram handen. Så jäkla duktig!
Jobbade även på med galoppen. Vänster och höger är som natt och dag! I höger galoppen går det att leka med både formen och sprången. Han kommer tillbaka fint och jag kan plocka upp honom en bit också. Vänster galoppen är helt annorlunda, han har mycket sämre balans här och blir gärna lite djup och rak. Där hjälpte överstyrkningarna väldigt mycket och på slutet gick det att rida galoppen lite mer, men man fick inte alls samma kvalité som i höger.
Angående traven så är det väldigt mycket rörelse i honom, men han är den första jag verkligen känner att jag hittat det här nya tänket med bålen och i och med att jag blir starkare där blir också skänkeln stadigare. Jättekul när man märker skillnad i kvalitén på hästarna!
Det positiva med dagens instruktör är att när hon faktiskt säger något så håller jag med och hon och jag avslutade med en liten disskusion om vad jag skulle jobba med om jag hade Stan som ett litet projekt och vi var väldigt överens.
Dessutom fick jag väldigt trevligt beröm. Hon hade aldrig sett honom gå så bra och jag hade honom fint fram för skänkeln vilket inte heller hörde till vanligheterna. Känns verkligen jättekul att det syns att jag trivs så bra med honom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback