Idag slog jag höjdrekord

Ja, idag slog jag höjdrekord och då menar jag inte i höjdhoppning. Nej, nej, men jag red på den största hästen jag någonsin suttit på. När jag stod brevid med hjälmen på huvudet var hon 15-20 cm högre än mig. Rätt rejäl alltså. Tack och lov var Lucy en pärla att rida. Tur att hästar inte har någon riktigt medvetenhet om sin egen storlek.

Tyvärr fick jag rida med ett gäng riktigt dåliga ryttare idag, så det blev inte så mycket jobb på det sättet. Då kunde jag koncentrera mig på mig själv istället vilket var bra. Idag var hållningen inte bra! Kände hur jag föll ihop och framåt, satt upp ordentligt, men två sekunder senare var jag i en dålig position igen. Något som däremot har blivit mycket bättre är handen! Började lite ostadigt, men efter bara ett litet tag hittade jag en stilla position.

Lucy är en mycket ojämn häst, men ändå inget som var helt omöjligt att göra något åt. Började rida fram i höger varv och det gick ganska bra. Hon ville dock gå lite ställd och böjd i innersidan hela tiden, så det blev att jobba ut henne mot yttertygeln. När jag bytte varv till höger var det som en helt annan häst. Hon var stadig och "jämn" i höger varvet, men när vi kom över i vänster varv hände något. Det var jättejobbigt! Att hitta stöd på höger tygel och ställa igenom vänster sida. Var jättejobbigt! Hon var väldigt svag i sin högersida och det var det som blev fokus att jobba med för mig. Efter lite galopp släppte hon riktigt bra och hon konstrade inte alls lika mycket i omställningar eller varvbyten.
Mot slutet hade jag en jättejämn och trevlig trav mellan hand och skänkel och fick till en kanongalopp på slutet med ingenting i haden!

Att ta sig av och på var däremot ett projekt. När jag skulle hoppa upp så fixade jag stigbyglarna innan (dom vill att man gör det här) och gick sedan till uppsittningspallen. Oj! Jag nådde inte upp till stigbygeln ens från pallen! Hjälp! Med lite trixande så kom jag upp. Att hoppa av var HÖGT! Även fast jag hängde kvar så länge jag kunde blev det ett rejält hopp ner.

Kul var det iallafall!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback