Dagens ridpass

Idag blev jag tilldelad Tom, en föredetta galoppör med lite för lite muskler och en förkärlek för att enbart använda sig av vänster galopp. Hade dessutom inte sett honom ta ett steg på tygeln. Jag var inte jätteimponerad över vad jag visste om honom innan, men man ska såklart alltid testa.
Som sagt har han inte så mycket muskler, är galet oliksidig och lite lagom obalanserad. Klev på ganska bra, men var lite seg att svara för skänkeln. Jobbade på med fri framridning som vanligt. Insåg i samma sekund som sekund som jag kortade tyglarna att det skulle bli jobbigt med den där vänster bogen. Böja vänster och ta stöd på höger var inte roligt och han var otroligt stark i höger tygeln. Eftersom jag gärna blir lite ivrig när hästar är starka började jag jobba lite mycket med handen, för att böja och flytta. Tack var det kom han alldeles för lågt i formen tack vare att jag glömde benen.
Började trava och han kom igenom kroppen rätt snabbt och släppte efter i nacken, fortfarande var han väldigt rak i vänster sidan och jobbade på där med min lite överambitiösa hand. Stundtals släppte han loss i vänster sidan också, men man hade alltid lite mer i vänster tygeln. Eftersom han var lite seg att svara fram för skänkeln blev galoppfattningarna inga höjdare, men vänste galoppen kom bra till slut. Högergaloppen är som sagt hans absolut svagaste punkt, men efter några försök så tog han den gång på gång och kom riktigt fint på tygeln där också. Dock med ett jäka tag i vänster tygeln och dum som jag var kom jag på den bra idéen att "dra" emot. Funkade såklart inte.
Fokus idag låg på en följsam sits och det blev ridning utan stigbyglar. Nu försökte jag taktiken stilla hand och mycket ben, jobba loss honom runt inneskänkeln för skänklarna istället. Mycket halter för att få honom lite kvickare i reaktionerna. Nu kom jag ihåg att jobba med benen hela tiden också och han kom därmed upp i en mycket lämpligare form. Han blev riktigt, riktigt fin här och det var jobbigt för mig. Tummen upp alltså.
Som sista punkt skulle jag jobba på lite med att fatta höger galoppen och det gick helt ok, ända tills helt plötsligt då han redan från början bjuder för höger galopp direkt ur skritt. Det blev en helt fantastisk fattning för den lille mannen.
Avslutningsvis tyckte min kära instruktör att vi skulle testa och se hur han reagerade om jag försökte fatta galopp med lite halvhängane tyglar. Fort gick det, men själva fattningarna var fortfarande lite halvdana. Skulle sen resa mig upp i lättsits och rulla lite, men då blev det för mycket för hans lilla huvud. När sätesstödet försvann så försvann bjudningen och jag fick snart bryta av.
Allt som allt är jag riktigt nöjd och jag blev grymt överraskad över hur trevlig Tom faktiskt var. Han var riktigt mjuk och smidig och inte alls som han sett ut. Kan bero på att jag bara sett honom med en halvgalen italienare på ryggen som körde fullt ös medvetslös och med Lina och då satt jag på fina Noddy och var lycklig, så jag struntade i vad Lina hade för sig.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback