Chaning of the Guards

På dagen igår var vi ute på lite sightseeing och vi var och tittade på vaktavbytet vid Buckingham Palace. Jag är mest intresserad av att titta på hästarna. Det är både polishästar och "vakthästar". Och vilken skillnad det är på dom!
Jag blir mörkrädd när jag ser poliserna rida sina hästar! Det är plocka och dra. Hästarna är helt tomma i ryggarna och har en underhals som heter duga. Jag vet inte vad det är för bett dom har, tror det är någon form av pelham och de rider på två tyglar och vi pratar inte några fina mjuka händer här inte. Det är antingen sågning eller stenhård hand som gäller. Många av dem sitter med uppåtvinklade sporrar och uppdragna hälar. Sistarna är under all kritik. Nu kanske det ändå kan accepteras att de inte har fantastisk hållning, med tanke på att de nog blir rätt tröttsamt att sitta flera timmar i sadeln.

"Vakthästarna" är jag däremot betydligt mer imponderad av överlag. Störra delen av dem är välmusklade. De är också betydligt mer avslappnade och de flest kommer skrittande i en avslppnad form med halvlånga tyglar. Ryttarna är jag också mer imponerad av. Har kanske något med att man har en viss standard att leva upp till om man ska jobba för drottningen. Fortfarande är det sporrar på, men det är avslappnade skänklar. Det är mjuka följsamma händer. Det är stadiga sitsar och det känns betydligt mer genomarbetat.
Dessutom är det rätt pampigt att se!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback