Sockerkaka med äpplen och kanel

Här kommer ett recept på en supersmaskig kaka jag bakar många gånger förra veckan.

50 g smör eller margarin
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 röda äpplen
kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en avlång form.
Smält fettet och häll i mjölken.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjölkblandningen.
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner det i äggblandningen.
Häll hälften av smeten i formen. Strö över rikligt mer kanel och strösocker. Häll över resten av smeten.
Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i avlånga, tunna bitar. Tryck ner dem stående i smeten. Strö över mer socker och kanel.
In i ugnen i 35-40 min.

Njuta!

Kommentarer
Maggan säger:

Låter gott ska nog baka till jobbet imorgon.

2011-09-21 | 16:08:13
Cicci Karlsson - Ridskoleungen säger:

Sv: De hänger sig varje gång. (Och jag glömmer det varje gång du länkar på fb...) Men det händer typ bara på min data, för nu är jag i skolan och nu funkar det.

2011-09-21 | 16:15:40
Bloggadress: http://ciccikar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback