Om mig

Jag heter Lisa Andersson och är född 1987. Min stora passion i livet är hästar, undervisa och tävla. Det är dressyren jag brinner för och har som mål att ta mig och mina elever så långt jag kan inom ridningen.
 
Jag började rida som 8-åring på Lagga ridskola utanför Uppsala och det dörjde inte länge innan jag red flera dagar i veckan, blev aktiv inom ungdomssektionen och började tävla. I samband med att jag gick med i ungdomssektionen gick jag också ungdomsledarutbilningen. Jag började också ha teorilektion för nybörjarna och som 14-åring fick jag ta plats i manegen som instruktör för knattegrupper. Inte långt efter det fick jag mer och mer avancerade lektioner och fick även under några terminer hålla i specialhoppningarna. Allt eftersom jag blev äldre blev jag mer involverad inom tävlingsverksamheten och jag satt även med i styrelsen.
 
 
Efter nästan 12 år på Lagga tog jag och flyttade till England för att jobba som au pair under ett år. Under det här året red jag bara någon enstaka gång och det var med glädje jag kom tillbaka till Sverige och tog upp min ridning och mitt jobb på Lagga igen. Tyvärr kände jag att jag ville vidare i min utveckling och sökte nytt jobb.
 
I januari 2010 började jag ett vikariat på Akademistallet i Uppsala och samma sommar genomgick jag ridledarutbilningen. Jag arbetade både i stallet och som instruktör under mina 1,5 år på Akka. Framförallt hade jag juniorgrupper, men också en del specialkurser med bl.a universitetsstuderande. 
 
När mitt vikariat gick ut hade jag sökt en universitetsutbildning i London och flyttade alltså tillbaka till England. Jag la hästarna på hyllan än en gång, men det höll bara fyra månader. Efter fyra månader hittade jag en ridskola som verkade bra och började åka ut dit två gånger i veckan för att rida lektion. Det blev för det mesta mer tillridning av deras hästar och under den här vevan insåg jag att jag var inne på helt fel spår. Sagt och gjort började jag söka jobb igenom och jag arbetar nu sedan augusti 2012 på Botkyrka Ridsällskap
 
Jag har även vikarierat deltid på Upplands ridsportförbund under ett år. Jag kom in på det spåret i och med att jag från tidig cirka 13 års ålder var med i distriktets ungdomssektion och sista åren var jag även ordförande. I och med det hade jag en bra relation med konsulenten och styrelsen och när konsulenten skulle gå ner i tid fick jag lite timmar.

Jag har även jobbat på ridläger under flera år. På Stall Danora jobbade jag under tre sommrar och på Öknehults ridläger har jag jobbat fyra sommrar också och förhoppningsvis ska det bli några fler.

Själv har jag tävlat upp till MSV C dressyr, vinster och placeringar upp till regional LA:4. Hoppningen är som sagt min svaga sida som jag gärna vill utveckla, men där har jag tävlat upp till 1 m med placeringar. Min senaste häst utbildade jag från ingenting till MSV C. Jag har relativit stor unghästvana, men då framförallt ponnier där jag ridit in och utbildat några stycken upp till LA dressyr och 90/1 m hoppning. Jag tränat för Anna Hebys, Tina Nilsson, Lotta Pettersson och Birgitta Segerfeldt i dressyr. I hoppning har jag ridit för Vicky Larsson och Camilla Andreasson.


Mina plan för framtiden är att utbilda mig till i alla fall Level 2 ridlärare, ev. Level 3 om möjligheterna finns. Jag hoppas även på att någon gång i framtiden kunna bil utbildad C-tränare i dressyr samt LA dressyrdomare.


Trackback