The girl with the dragon tatoo

I söndags var ju hela familjen på bio. The girl with the dragon tatoo var det som skulle ses. Har ju sett alla svenska filmerna och jag vet inte riktigt vilken jag tycker är bäst. Mest för att jag inte riktigt minns den svenska versionen.
Överlag kan vi väl säga att Daniel Craig är helt sjukt insane mycket snyggare än vår egen Mikael Nyqvist och bara där vinner ju Hollywood versionen ett stort antal poäng
Den engelska versionen är också mycket våldsammare, många scener är riktigt äckliga. Jag tog speciellt illa vid mig av en scen med en styckad katt. Där var jag redo att börja gråta och lämna salongen.
I övrigt tycker jag det är patetiskt och idiotiskt att man så tydligt filmar på Drottninggatan och tydligt visar Carolina Redeviva i bakgrunden och sen försöker man påstå att man är i nån liten stad som heter Hedestad. Nej, den delen håller inte riktigt. Ska man låtsas vara någon annanstans ska man väl inte så tydligt visa en symbol för Uppsala i bakgrunden?!
En annan sak som är lite rolig är blandningen av svenska och engelska i filmen, både skådismässigt och språkmässigt. I många fall blir de lite löjligt, men överlag håller det rätt bra. Lite fåning känns det ju att dom springer omkring i ett uppenbart Sverige, handlar på svenska affärer, använder svenska pengar och mobilabonemang, men alla pratar engelska.
Men, som sagt, Daniel Craig är snygg och därför kan jag ha överseende med mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback