Ganska chockad

Jag blir helt nervös av svenskarnas brist pår respekt för varandra.
Jag har varit hemma i typ 5 dagar och blivit knuffad, trängd, påsprungen och tacklad flera gånger om dagen. Sånt händer i julruschen, det är inget konstigt. Vad som gör mig chockad och nervös är att inte en enda person har använt sig av så enkla ord som "Ursäkta" eller "Förlåt".
Om man absolut ska pressa sig fram på ett alldeles för smalt ställe säger man väl ursäkta och så flyttar personen som står lite ivägen på sig?! På så sätt blir ingen trängd och man får dessutom pluspoäng för trevlighet.
Samma sak om du råkar gå in i någon. Då säger man väl förlåt?!
Jag råkade gå in i en tjej på Lagerhaus och jag sa direkt "Oj, förlåt" och då fick man ett trevligt svar från tjejen och hon behövde inte känna att nån otrevlig typ försökte tackla omkull henne.
En annan sak är att svenska tjejer verkar tro att de är någon slags överheter. Jag kommer och ska gå ut från Teknikmagasinet och in ska två tjejer som kommer i bredd. Jag är halvägs ute genom dörren och den är tillräckligt bred för att vi ska kunna mötas, men vi kan inte gå tre i bredd. En normalt anpassad människa hade tagiot ett steg tillbaka och gått bakom sin kompis in, så att man kunde släppa ut de som är påväg ut. Nej, inte svenska tjejer. Jag får en blick som förmodligen ska illustrera att jag är så fruktansvärt lite värd att det är bäst att jag flyttar på mig. Som den lilla upproriska flicka jag är gör ju det bara att jag fortsätter plöja rakt fram ger de här två tjejerna en ännu värre blick och ser till att jag kommer ut. Hur svårt kan det vara att in se ner på andra?
Det enda jag ville säga det första dagarna här var "Excuse me" och "Sorry", så fort jag råkade komma för nära någon var min direkta reaktion att ursäkta mig. Men, nej, inte svenskarna. Svenskarna i Sverige är alldeles för fruktansvärt uppfyllda av sig själva. Ingen respekt för omvärlden.
Snälla svenskar, sluta vara så självupptagna. Vakna upp och visa lite respekt för människorna runt omkring er!

Tänk vilket trevligt samhälle det skulle vara då!
Nu tänker säkert alla att "Ja, men det är ju jul. Alla blir så stressade i jul". So what? Jag har gjort 90% av min julshopping i London och varenda människa som krockat med mig (och det är inte många) har bett om ursäkt. Så nej, mina kära, det här är ett otrevligt, svenskt fenomen.
Nästa gång ni går in i någon eller ska försöka ta er förbi någon använd er av de revolutinerande orden förlåt och ursäkta och se vad ni får för reaktion.

Kommentarer
Josefine säger:

Wow, tack för att du skriver de där! Jag känner precis likadant efter att ha vart borta från Sverige en längre tid..

2011-12-20 | 12:29:46
Hesten säger:

Couldnt agree more!

2011-12-20 | 17:01:26
Cicci säger:

Älskar att Elwira skrev precis samma sak när hon kom hem från London.

2011-12-21 | 17:30:01
Bloggadress: http://ciccikar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback